"Standin' at the crossroad, i tried to flag a ride ...
Didn't nobody semm to know me, everybody pass me by ..."

50-те години

Преходът от кънтри към градски блус, започнал през 20-те винаги, е бил воден от последователни вълни на икономически кризи и бумове и свързаните с тях преселения на селско население от провинцията в градовете (т. нар. Голяма миграция на афро-американците).


Продължителния период на икономически стабилитет след Втората Световна Война провокира нови преселения на афро-американци (Втората голяма миграция), която води до значителен растеж в приходите на негрите в градовете. Новите имигранти са благоприятна почва за създаването на нов пазар за музикалната индустрия. Постепенно терминът "расова музика" е заменен от ритъм енд блус. Този бързоразвиващ се пазар е отразен от класацията на Билборд за ритъм енд блус. Тази маркетингова стратегия подсилва интереса към градската блус музика, както и електрификацията на инструментите, усилването на блус бийта, които са повсеместни в R&B. Този комерсиален поток има важни последици за блус музиката, която заедно с джаза и госпълите стават компоненти на R&B вълната.

Sonny Boy Williamson 
През 50-те години популярност набират нови стилове на електрическия блус в градове като Чикаго, Мемфис, Детройт и Сейнт Луис. Електрическия блус използвал електрическа китара, контрабас (постепенно заместен от бас китарата), барабани и хармоника. От 1948 г, когато Мъди Уотърс записва първия си голям успех "I Can't Be Satisfied", Чикаго става център на електрическия блус. Чикагския блус е до голяма степен повлиян от Делта блуса, защото много от изпълнителите се преселват там от района на Мисисипи. Мъди Уотърс, Уили Диксън, Хаулин Уулф и Джими Рийд са родени в Мисисипи и се преместват в Чикаго по време на Голямото преселение. Техния стил се характеризира с използването на електрическа китара, понякога слайд, хармоника и ритъм секция от брас и барабани. Освен това Джей Ти Браун и Джей Би Леноар използват саксофони, но това е по-скоро като фон и ритмичен съпровод, отколкото солов инструмент.
Литъл Уолтър и Сони Бой Уилямсън са известни изпълнители на хармоника в началото на блус сцената в Чикаго. На хармоника свири също и Уолтър Хортън. Мъди Уотърс и Елмор Джеймс са известни с иновативния си стил на слайд китарата, а Хаулин Уулф (също и Уотърс) - с дълбокия си "гробовен" глас.

Басиста и композитор Уили Диксън играе важна роля на чикагската блус сцена. Той композира и написва редица блус стандарти, между които "Hoochie Coochie Man", "I Just Want to Make Love to You" (и двете написани за Мъди Уотърс) и "Wang Dang Doodle" и "Back Door Man" (написани за Хаулин Уулф).

Buddy Guy
В края на 50-те сили набира нов блус стил идващ от западната част на Чикаго, представляван от Меджик Сам, Бъди Гай и Отис Ръш. "Западния звук" има силна ритмична поддръжка от ритъм китара, бас китара и барабани, над която доминират електрическите китари на Фреди Кинг, Меджик Слим и Лутър Алисън.
Други блус изпълнители като Джон Лий Хукър не са така пряко повлияни от чикагския стил. Блусът на Хукър е по-"личен", основан на дълбокия груб глас на Хукър допълнен от електрическата му китара. Въпреки, че не е пряко повлиян от буги-вуги, стилът на Хукър понякога е описван като "китарно буги". Първия му хит "Boogie Chillen" достига първо място в Р&Б класациите през 1949 г.
В края на 50-те суам блусът се развива близо до Батън Руж от изпълнители като Лайтнинг Слим, Слим Харпо, Сам Майерс и Джери Маккайн, групирани около продуцента Дж. Д. Милър и лейбъла Excello. Силно повлиян от Джими Рийд, суам блуса има бавен ритъм и по-проста употреба на хармоника от чикагските изпълнители като Литъл Уолтър или Мъди Уотърс. В този жанр са "Scratch my Back", "She's Tough" и "I'm a King Bee".

Няма коментари: